niedziela, 17 maja 2015

Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 (Sony E mount) - recenzja użytkownika/user's review

Sony A7II + Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2



Wstęp / Introduction

Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 to bardzo jasny, manualny, pełnoklatkowy teleobiektyw portretowy produkcji chińskich zakładów Zhongyi Optics. Docelowo ma być dostępny z mocowaniami Sony FE, Sony A, Canon EF, Nikon F i Pentax K. Testowany egzemplarz ma mocowanie Sony FE. W recenzji pojawią się odniesienia do najbardziej oczywistego konkurenta o takiej samej światłosile, czyli do Canona FD 85mm f/1.2L.

Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 is an ultra fast, full frame manual portrait lens produced by a chinese company Zhongyi Optics. The following mounts will be available: Sony FE, Sony A, Canon EF, Nikon F and Pentax K. I've tested the FE mount copy. You will find some references to a Canon FD 85mm f/1.2L lens in this test, as it seems to be an obvious alternative.


Specyfikacja, budowa/Specs, bulid quality
 
Nazwa/Name
Zhongyi Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2
Ogniskowa/Focal lenght
85mm
Kąt widzenia/Angle of view
29°
Przysłona max/Max aperture
f/1.2
Przysłona min/Min aperture
f/16
Budowa (gr./el.)/Construction (gr./el.)
6/9
Ilość listków przysłony/Aperture blades
11
Ostrzy od/MFD
1 m (3.3 ft.)
Wymiary/Dimensions (max)
130x83 mm
Waga/Weight
921 g
Rozmiar filtra/Filter size
77 mm
Cena/Price
799 USD
Uwagi/Other
Obiektyw pełnoklatkowy/Full frame lens


Zdjęcia obiektywu / Pictures of the lens

 W porównaniu do obiektywu Mitakon Speedmaster 50mm f/0.95/Compared to the Mitakon Speedmaster 50mm f/0.95
 W porównaniu do obiektywu Canon FD 85mm f/1.2L/Compared to the Canon FD 85mm f/1.2L lens
Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2
Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2
Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 - przysłona / diaphragm
 
Podobnie jak mniejszy brat o ogniskowej 50mm, Mitakon 85mm f/1.2 jest bardzo dobrze wykonany, ale również duży i ciężki. Sprawia to, że dłuższe używanie go ze starszymi wersjami aparatów Sony A7 jest dość męczące. Sony A7II jest wyposażony w większy, głębszy uchwyt co znacząco poprawia wygodę użytkowania.

Pierścień ostrości jest niezbyt szeroki, ale używa się go bardzo przyjemnie dzięki karbowaniu i dobrze dobranemu, delikatnemu oporowi. Obrót pierścienia to ponad 270°, co daje możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia ostrości. Pierścień przysłony, podobnie jak w Mitakonie 50mm, porusza się płynnie (bezstopniowo), ze sporym oporem - moim zdaniem nieco za dużym, choć i tak mniejszym, niż w "50-tce".

Konstrukcja optyczna to 9 elementów w 6 grupach. Zgodnie z danymi producenta, zastosowano dwie soczewki ED oraz 4 o wysokim indeksie refrakcyjnym. Podczas ogniskowania do minimalnej odległości ostrzenia, obiektyw wydłuża się o ok. 1cm.

Just like its smaller 50mm brother, the Mitakon 85mm f/1.2 is a very well made lens, but also big and heavy. Using this lens with the Sony A7II camera is more comfortable than with the earlier A7 cameras thanks to the bigger, deeper grip of the A7II.

The focusing ring is not very wide but a pleasure to use thanks to a well adjusted resistance. It can be turned by 270°, allowing very precise focusing. The aperture ring turns smoothly (no aperture clicks), but with a noticeable resistance, just a little smoother than in the 50mm Mitakon lens.

There are 9 optical elements in 6 groups inside, 2 of them made are ED glasses and 4 of them are
high refractive index glasses. It extends by 1cm when focusing to MFD.


 Jakość optyczna / Optical quality
 
Ostrość i aberracje chromatyczne / Sharpness and CA
Speedmaster 85mm f/1.2 to bardzo ostry obiektyw. Wystarczy spojrzeć na porównanie z wyśmienitym przecież Canonem FD 85mm f/1.2L (kliknięcie otwiera większy obrazek):

Speedmaster 85mm f/1.2 is a very sharp lens. Just look at the comparison with the excellent Canon FD 85mm f/1.2L (click for a bigger picture):

Ostrość w centrum / Center sharpness
Ostrość w centrum/Center sharpness
Przewaga Mitakona jest bardziej widoczna na brzegu klatki (Mitakon zawsze po lewej):
The supremacy of the Mitakon is more obvious at the edge of the frame (Mitakon always on the left):

Ostrość na brzegu / Edge sharpness

f/1.2

f/1.4

f/2.0

f/2.8

f/4.0

Jak widać, również aberracje chromatyczne są lepiej kontrolowane w obiektywie produkcji Zhongyi Optics, co nie dziwi, bo w końcu to dużo nowsza konstrukcja.

As you can see, the CA level is also much lower in the Zhongyi Optics lens, which is no surprising in a much more modern construction.

Winietowanie / Vignetting
Jak wiele ultra jasnych obiektywów, Mitakon pokazuje dość wyraźne winietowanie na większych otworach przysłony. Jeszcze przy f/2.8 winieta jest dość mocna i może przeszkadzać w niektórych zdjęciach. Przy f/4 jej wpływ jest praktycznie pomijalny, a przy f/5.6 niemal całkowicie znika.

Just like many ultra-fast lenses, the Mitakon shows quite visible vignetting if not stopped down considerably. At f/.28 the vignette is still easily visible and may affect some pictures in a bad way. It starts to disappear at f/4 and at f/5.6 its influence is negligible.

f/1.2
f/1.4
f/2.0
f/2.8
f/4.0
f/5.6
f/8
f/16



Bokeh
Należę do osób, które uważają, że praktycznie nie ma dobrego czy złego sposobu oddawania nieostrości przez obiektyw, więc poniżej zamieszczam jedynie kilka zdjęć pokazujących, jak to wygląda w przypadku naszego Mitakona.

I don't really believe in good or bad bokeh, so instead of trying to describe it I'll just show you some pictures.


f/1.2
f/1./2
 
f/1.4

f/1.2


f/1.4

f/1.2

f/1.4

Światła w nieostrościach, f/1.2 / Out of focus highlights, f/1.2

Światła w nieostrościach, f/2.0 / Out of focus highlights, f/2.0


Odblaski / Flare control
Do przetestowania / To be tested



Podsumowanie / Conclusion

Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 to wg mnie świetny obiektyw. Ostry, kontrastowy, ładnie oddający kolory i pięknie wydobywający fotografowany obiekt z tła. Oczywiście nie jest doskonały - winietowanie mogłoby być mniejsze, a sam obiektyw przy dłuższej pracy może zmęczyć ręce swoją wagą i rozmiarami. Mimo to jestem przekonany, że podobnie jak jego mniejszy brat o ogniskowej 50mm, często będzie gościł w bagnecie mojej A7II.
Jeśli szukacie jakiejś alternatywy, można rozważyć Canona FD 85mm f/1.2L (lub wersję SSC). Są mniejsze i lżejsze nawet z dołączonym adapterem, a nieco gorsza jakość obrazka najprawdopodobniej będzie widoczna tylko w teście, nie w normalnych zdjęciach. Do tego Canona można kupić sporo taniej (od ok. 2000zł, rzecz jasna za obiektyw używany). Oczywiście jest jeszcze szereg obiektywów portretowych o nieco mniejszej światłosile (f/1.4-f/2), jeśli nie zależy nam tak bardzo na przysłonie f/1.2.

Mitakon Speedmaster 85mm f/1.2 is an excellent lens. It's sharp, contrasty, with nice color rendition and surely capable of separating the object from the background. It's not perfect, though - the vignetting may be annoying and one has to have strong hands to use the Mitakon for a longer time due to its dimensions and weight. Nevertheless I'm quite sure I will be using it a lot with my A7II.
If you're looking for an alternative, Canon FD 85mm f/1.2L (or SSC version) is also worth considering. It's smaller and lighter even with an adapter attached and you won't probably notice the difference in optical quality between Canon and Mitakon lenses in real life photos. The FD lenses are also considerably cheaper (but, of course, only used ones are available). And if you're able to live with a slower lens (f/1.4-f/2), there is plenty to choose from.

Plusy / Pros:
- świetna ostrość w centrum kadru i bardzo dobra na brzegach / excellent sharpness in the center and very good around the edges of the frame;
- niewielkie aberracje chromatyczne / low CA;
- dobry kontrast i ładne oddanie kolorów / good contrast and color rendition;
- bardzo dobra separacja obiektu od tła / excellent object-background separation;
- solidna budowa (metal+szkło), bardzo dobra jakość wykonania / solid like a tank, very good build quality;
- przyzwoity zestaw handlowy (obiektyw, dekielki, osłona p/s, gustowne pudełko) / decent commercial kit (lens, caps, hood, nice box).

Minusy / Cons:
- duży i ciężki / big and heavy;
- spore winietowanie / strong vignetting;
- minimalna odległość ostrzenia mogłaby być mniejsza / the MFD could be smaller;
- dość drogi na polskie warunki (ok. 3.900 zł po cle i VAT).



Zdjęcia przykładowe / Sample photos

f/1.2

f/1.2

f/1.2
f/1.2

f/1.2

f/1.2

f/1.2
f/1.2
f/1.2

f/1.2
f/1.2
f/1.2

f/1.2
f/8, sweep panorama

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz