sobota, 1 sierpnia 2015

Zeiss Batis 2/25mm pierwsze wrażenia || first impressions

Sony A7MkII, Zeiss Batis 2/25mm

Jako pierwszy z dwóch zamówionych przeze mnie Batisów dotarł model 25mm ze światłem f/2.0. Pierwsze wrażenie jest pozytywne - obiektyw zapakowano w estetyczne pudełko, każdy z elementów (obiektyw, osłona p/s, instrukcje i inne dokumenty) miał swoje wydzielone miejsce. Wygląda to tak:

Batis 2/25mm was the first of the two ordered Batis lenses I was able to put my hands on. The first impression is positive - the lens comes in an elegant box, each element (the lens, the hood, documentation) having its own compartment. It looks like this:




Przechodząc do opisu obiektywu przypominam, że w żadnym wypadku nie jest to jego profesjonalny test, a jedynie wrażenia użytkownika po krótkim czasie używania.

I would like to remind that this is by no means a professional test, just a short time user's impressions.

 

Budowa i jakość wykonania || Build quality

Zeiss Batis 2/25mm to obiektyw lekki (zaledwie 335g!), ale solidnie zbudowany. Z aparatem Sony A7MkII tworzą bardzo dobrze wyważony, zgrabny (choć nie kieszonkowy) zestaw. Pierścień ostrości (by wire) jest umieszczony bliżej bagnetu i moim zdaniem mógłby być nieco szerszy - czasem trudno jest go szybko znaleźć, zwłaszcza podczas kadrowania przez wizjer (choć może to kwestia przyzwyczajenia). Samo ręczne ustawianie ostrości jest łatwe i precyzyjne. Dalej, na górze tubusu znajduje się słynny już wyświetlacz LED, pokazujący odległość od fotografowanego obiektu oraz głębię ostrości. Wyświetlacz może pracować w trzech trybach: zawsze włączony, włączony tylko przy ręcznym ustawianiu ostrości (MF, DMF), wyłączony. Zmiany trybu dokonujemy poprzez przekręcenie pierścienia ostrości w stronę nieskończoności. Z kolei kręcąc pierścieniem w stronę minimalnej odległości ostrzenia zmieniamy jednostki odległości (metry, stopy). Uwaga: zmian można dokonać tylko po ustawieniu aparatu w tryb ręcznego ustawiania ostrości. Przyjemny gadżet, ale w praktyce w ogóle go nie używam...

Zeiss Batis 2/25mm is a lightweight lens (just 335g/11.8 oz) but the build quality is very good. It makes a well balanced, handy set with the Sony A7MkII camera though not exactly a pocket size one. The focusing ring (by wire) is placed just after the lens mount and it's a little to narrow in my opinion - it's sometimes hard to find it quickly, especially when using the EVF (it may be a question of getting used to it, though). The maual focusing itself is easy and precise. There is a LED display on the top of the lens body, showing the focusing distance and the DOF. It can be set to three modes: ON, ON when manual focusing is set int the camera (MF, DMF), OFF. We need to turn the focusing ring towards infinity to change the display mode. Turning the ring towards the minimal focusing distance changes the displayed units (meters, feet). These changes can be only made in manual focusing mode! It's a nice feature but I rarely use it...


 

Jakość optyczna || Optical quality

Ostrość i kontrast || Sharpness and contrast

Zeiss Batis 2/25mm to bardzo ostry obiektyw. Nawet na brzegu pełnej klatki ostrość jest bardzo dobra już od "pełnej dziury", tylko w samych rogach jest nieco gorzej. Kontrast i mikrokontrast stoi na wysokim poziomie, jak to w obiektywach Zeiss z reguły bywa.

This is a very sharp lens. Even on the edge of the full frame the sharpness is very good, a bit worse in the very corners. The contrast and microcontrast is on a very high level, which is typical for Zeiss lenses.

Ostrość w centrum, f/2.0, RAW, bez wyostrzania, 1:1 || Center sharpness, f/2.0, RAW, no sharpening, 1:1

Ostrość na brzegu, f/2.0, RAW, bez wyostrzania, 1:1 || Edge sharpness, f/2.0, RAW, no sharpening, 1:1

Ostrość w rogu, f/2.0, RAW, bez wyostrzania, 1:1 || Corner sharpness, f/2.0, RAW, no sharpening, 1:1

 

Dystorsja i winietowanie || Distortion and vignetting

Dystorsja wydaje się być nieźle kontrolowana, jak na obiektyw szerokokątny. Wystarczy niewielka korekta w programie graficznym, by uzyskać dobre rezultaty.
Winieta na f/2.0 jest wyraźnie widoczna, choć również dość łatwa do usunięcia w postprodukcji. Przymknięcie obiektywu do f/2.8 znacząco redukuje jej wpływ na zdjęcie, a przy f/4 jest już praktycznie niewidoczna. Poniższe zdjęcie zostało wywołane w LR5, pierwsze bez korygowania wad, drugie z zastosowaniem profilu obiektywu Zeiss Distagon 2/25mm ZF i bardzo delikatną dodatkową korektą dystorsji (+1).

Distortion seems to be well controlled for a wide angle lens. It just takes a small software correction to get rid of it.
Vignetting is clearly visible at f/2.0, though also easy to correct in the postprocess. Stopping down to f/2.8 reduces the vignette significantly and by f/4 it's practically gone. The following pictures were processed in Lightroom 5, the first one with no correction, the following using the Zeiss Distagon 2/25mm profile and a very small amount of distortion correction (+1).

Bez korekty dystorsji i winiety
Po korekcie
Winieta, f/2.0 || Vignetting, f/2.0
Winieta, f/2.8 || Vignetting, f/2.8
Winieta, f/4.0 || Vignetting, f/4.0

 

Aberracje chromatyczne || Chromatic aberrations

Choć poziom aberracji chromatycznych (zarówno poprzecznej, jak i podłużnej) nie jest wielki, to jednak do f/4 wady te są w niektórych przypadkach wyraźnie widoczne. Jest lepiej, niż w wielu używanych przeze mnie obiektywach, ale przy tej cenie aberracja chromatyczna powinna być praktycznie niezauważalna (jak to ma miejsce np. w Distagonie 2/25 ZF).

Although the level of CA is not really big we can still easilly find it in a high contrast pictures. It dissapears when the lens is stopped down to f/4 and the level is lower than in many lenses I used but at this price point the CA should be almost non-existant (as it is in the Distagon 2/25 ZF for example).

Podłużna aberracja chromatyczna, 1:1 || Longitudinal CA, 1:1

Poprzeczna aberracja chromatyczna, 1:1 || Lateral CA, 1:1

Poprzeczna aberracja chromatyczna, 1:1 || Lateral CA, 1:1

 

Praca pod światło || Flare control

Na razie nie zauważyłem większych problemów z pracą pod światło. Oczywiście da się uzyskać jakieś tam niewielkie odblaski (zwłaszcza po przymknięciu przysłony), ale nie stanowią większego problemu.

The flare seems to be well controlled by the lens. Of course, it's possible to find some reflections, especially when the lens is stopped down but they don't seem to be a problem.

f/2.8

f/11

 Nieostrości || Bokeh

Rozmycie tła nie jest najmocniejszą stroną tego obiektywu, choć duża jasność i dość mała minimalna odległość ostrzenia (20cm) pozwalają ładnie oddzielić obiekt od tła. Przy bliskich obiektach rozmycie jest dość łagodne, płynne. Niestety światła w nieostrościach mają wyraźną, "cebulkowatą" strukturę. Dodając do tego aberrację chromatyczną otrzymujemy niezbyt pociągające rozmycie tła...

The bokeh is not a strong side of this lens though a good speed (f/2) and a small MFD (20cm/<8") allow a clear separation of the object from the backgroud. At small focusing distances the blur is quite smooth. Unfortunately the background lights have an "onion" structure which, added to some CA, makes the blur not really nice...

f/2.0

Autofokus || Autofocus

W dobrych i przeciętnych warunkach Batis podpięty do Sony A7MkII ustawia ostrość bardzo szybko, wręcz błyskawicznie. W gorszych warunkach jest nieco wolniej, ale i tak AF jest chyba najszybszy z obiektywów FE, jakie miałem okazję używać. Również celność stoi na wysokim poziomie, z kilkudziesięciu zrobionych zdjęć zaledwie 3-4 były nietrafione.

In good to average conditions the Batis 2/25mm lens mounted on the Sony A7MkII camera focuses in a flash. In worse conditions it takes more time to focus but the AF speed is probably the best among the FE lenses I used. The focusing accuracy is also very good with only a few (3-4) misses in something like 60-70 shots.

Podsumowanie || Conclusion

Zalety || Pros:
- bardzo dobra jakość wykonania || very good build quality;
- stosunkowo niewielka waga i wymiary || relatively small and lightweight;
- duża jasność obiektywu || very good lens speed (f/2);
- już przy pełnym otwarciu przysłony świetna ostrość w centrum kadru, dobra na jego brzegu i przyzwoita w rogach || excellent sharpness in the center, very good ath the edge and good in the very corner even wide open;
- znakomity kontrast i mikrokontrast || excellent contrast and microcontrast;
- niewielka, jak na obiektyw szerokokątny, dystorsja || well controlled distortion (for a wide angle lens);
- szybki i celny autofokus || quick and accurate autofocusing;
- wygodne i precyzyjne ręczne ustawianie ostrości || easy and precise manual focusing;
- wyświetlacz pokazujący odległość od fotografowanego obiektu i głębię ostrości || LED display showing the focusing distance and DOF;
- nowoczesny wygląd, gustowne opakowanie || modern look, elegant box.

Wady || Cons:
- stosunkowo duży poziom aberracji chromatycznych, biorąc pod uwagę cenę obiektywu || relatively high amount of CA, considering the high price;
- winieta widoczna przy przysłonach f/2.0-f/2.8 || vignetting quite visible at f/2.0-f/2.8;
- niezbyt ładne rozmycie tła || bokeh/background blur not really pleasing;
- wysoka cena || high price.

Zeiss Batis 2/25mm to niewątpliwie bardzo dobry obiektyw. Osoby, które nie patrząc na cenę potrzebują najwyższej jakości obrazowania niewątpliwie powinny sie nim zainteresować. Z kolei dla tych, dla których ważniejszy jest stosunek jakości do ceny, rozsądnym wyborem może być obiektyw Sony 28mm f/2 o nieco gorszych właściwościach optycznych, ale i zdecydowanie niższej cenie.

The Zeiss Batis 2/25mm FE is with no doubt a very good lens. Those searching for the best optical quality should really consider buing it for the A7 series camera. For those looking for the best price/performance tag there is another choice - the Sony FE 2/28mm lens, optically not as good as the Zeiss but much, much cheaper.


Zdjecia przykładowe || Sample photos

ISO100, F/5.6, 1/1600s

ISO50, F/2.8, 1/1000s

ISO100, F/2.0, 1/4000s
ISO1000, F/2.0, 1/60s

ISO500, F/2.0, 1/60s
ISO100, F/2.0, 1/2500s

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz