środa, 30 września 2015

Obiektyw portretowy do serii A7 - Sony FE 90mm f/2.8 G Macro OSS vs Zeiss Batis 85mm f/1.8 - a portrait lens for the A7 series


Przez długi czas posiadzacze aparatów Sony z serii A7 nie mogli się doczekać systemowego obiektywu portretowego z AF. Niedawno ta sytuacja się zmieniła - w ofercie pojawił się najpierw obiektyw Sony 90 mm f/2.8 Macro (makrówka, ale o parametrach pozwalających wykorzystać ją w portrecie), a niewiele później Zeiss wypuścił Batisa 85 mm f/1.8. Zatem który z nich jest lepszym wyborem do portretu? Pozornie odpowiedź jest prosta - Batis, ale...

The owners of the Sony A7 series cameras had been waiting for a long time for a system portrait autofocus lens. Recently this situation has changed - Sony released a 90 mm f/2.8 macro lens (suitable for portraits) and Zeiss announced their 85 mm f/1.8 Batis lens shortly after. Which one is a better chioce for portrait? Batis is the obvious answer, but...




Specyfikacje || Specs

Nazwa/Name
Sony 90 mm f/2.8 Macro G OSS
Zeiss Batis 85 mm f/1.8
Ogniskowa/Focal lenght
90 mm
85 mm
Kąt widzenia/Angle of view
27°
29°
Przysłona max/Max aperture
F/2.8
f/1.8
Przysłona min/Min aperture
f/22
f/22
Budowa (gr./el.)/Construction (gr./el.)
11/15
8/11
Ilość listków przysłony/Aperture blades
9
11
Ostrzy od/MFD
0,28 m (11”)
0,8 m (2.6 ft.)
Wymiary/Dimensions (max)
131x79 mm
92x81 mm
Waga/Weight
602 g
475 g
Rozmiar filtra/Filter size
62 mm
77 mm
Stabilizacja
tak/yes, OSS
tak/yes

Jak widać, Batis jest mniejszy, lżejszy i jaśniejszy. Sony ma przewagę w minimalnej odległości ostrzenia (oczywista oczywistość) i rozmiarze filtra, czyli w kategoriach mniej istotnych dla portretu.

As you can see, Batis is smaller, lighter and faster. Sony has an advantage of the smaller minimum focusing distance and smaller filter size, categories not really essential in portrait shooting.


Portret || Portrait


Porównianie obejmuje 3 ujęcia portretowe (w szerokim rozumieniu): klasyczny portret, popiersie i cała sylwetka. Zdjęcia robione były na "pełnej dziurze", czyli f/2.8 dla Sony i f/1.8 dla Batisa. Pliki RAW nie zostały poddane obróbce, poza delikatnym kadrowaniem/prostowaniem. Profile obiektywów w LR zostały wyłączone.

There are three portrait shots form each lens in this comparison: a classic portrait (headshot), a close shot (bust) and a full silhouette. The lenses were wide opened (f/2.8 for Sony, f/1.8 for Batis). The RAW files were not post-processed except for some minor straightening and cropping. The LR lens profiles were not activated.


Jak widać, różnice nie są wielkie. Oczywiście tło jest mocniej rozmyte na zdjęciach z Batisa, ale trudno tu mówić o kolosalnej przewadze obiektywu Zeissa.

As you can easily see, the pictures are not this different. The background in the Zeiss shots is of course more blurred but I would'n say that Batis has a cutting edge.

  Winieta || Vignetting



Batis przy f/1.8 ma ogromną winietę, praktycznie obejmującą cały kadr. Jednak już od f/2.8, czyli od "pełnej dziury" obiektywu Sony, winietowanie jest zdecydowanie mniejsze i porównywalne dla obu obiektywów.

The vignette is huge when shooting the Zeiss wide open, it covers almost whole of the frame. But if you stop down the Batis to f/2.8 or more the vignette get significantly smaller and is similar to the Sony lens.

Makro || Macro

Sony 90 mm f/2.8 Macro @f/8

Zeiss Batis 85 mm f/1.8 @f/1.8
 Komentarz jest chyba zbędny ;-)

No need to write anything  ;-)

Ustawianie ostrości || Focusing

Autofokus w obu obiektywach nie należy do demonów prędkości, przynajmniej w połączeniu z aparatem Sony A7II. W dobrych warunkach jest po prostu OK, w miarę szybko, ale bez zachwytów. W słabszym świetle oba szkła zwalniają, a dodatkowo w Zeissie wzrasta tendencja do przejeżdżania punktu ostrości (zdarza się czasem i przy dobrym świetle). Procent przypadków, kiedy obiektyw nie był w stanie ustawić ostrości jest nieco wyższy w Batisie, choć i Sony potrafi niemiło zaskoczyć. Dużym plusem jest obecność w Sony limitera AF - autofokus wyraźnie przyspiesza po wybraniu opcji "0,5m -∞" i przewaga Sony nad Zeissem się zwiększa. Pomyłki w ustawieniu ostrości są rzadkie w obu obiektywach
Jeśli chodzi o ręczne ustawianie ostrości, również wygrywa Sony, przede wszystkim dzięki możliwości wyboru MF poprzez przesunięcie pierścienia ostrości. Mz. jest to bardzo wygodne, nie trzeba szukać przycisków na korpusie, a i tak najczęściej jedną ręką podtrzymuję obiektyw właśnie na wysokości pierścienia ostrości.

AF is not really very fast in both lenses, at least when used with the Sony A7II camera. It's just OK in good conditions, quite fast but nothing to rave about. When there is less light, both lenses perform clearly worse and the Zeiss hunts more. There also are some situations when the lenses are not able to spot the focus (Sony is again better here). A limiter in the Sony lens is a nice and useful feature. The number of misfocused or poorly focused frames is low, regardless of the lens.
Sony is also better for manual focusing mainly thanks to the on-lens MF/AF "switch" (by pulling or pushing the focusing ring, really handy).

Podsumowanie || Conclusion

Zeiss Batis to bardzo dobry obiektyw portretowy. Jest ostry, kontrastowy, ładnie rozmywa tło, a do tego jest całkiem nieduży i niezbyt ciężki. Fani gadżetów docenią wyświetlacz LED pokazujący odległość od fotografowanego przedmiotu i głębię ostrości. Jednak chciałoby się, żeby przy tej cenie obiektyw pozbawiony był wyraźnie widocznych wad optycznych, jak ogromna winieta "na pełnej dziurze" czy niewspomniana wcześniej wyraźna dystorsja (sic!). Do tego autofokus nie należy do najszybszych i najpewniejszych...
Z kolei Sony jest spory, dość ciężki i wyraźnie ciemniejszy. Jednak w podobnej do Zeissa cenie otrzymujemy co najmniej porównywalną jakość obrazowania, nieco lepszy AF z limiterem i zdecydowanie większą uniwersalność.
Ja wybieram Sony. Na Batisie nieco sie zawiodłem, jego krótszy brat wydaje się być lepszą inwestycją. Natomiast osoby szukające typowej portretówki i dysponujące nadmiarem gotówki ;-) prawdopodobnie będą zadowolone - jeśli w końcu uda im się Batisa 85 mm dostać, bo na ten moment (jesień 2015 r.) opóżnienia w dostawach są ogromne...

The Zeiss Batis is a very good portrait lens. It's sharp, contrasty, produces images with smoothly blurred background and at the same time it's quite small and lightweight. If you're a gadget lover you'll appreciate the LED display with the subject distance and the DOF indication. But at this price I would like the lens to be almost flawless and the Zeiss isn't. The vignette is huge at f/1.8 and there is a visible amount of distortion (sic!). Also, the AF isn't as fast and reliable as it should be.
On the other side, the Sony G lens is much heavier, bigger and slower, f/2.8 only. But at a similar price we get an IQ at least as good as in the Batis, better AF with a limiter and a much greater versatility.
I go for the Sony lens. I'm a little bit disappointed by the long awaited Batis, it's "shorter brother" (25 mm f/2) seems to have a better value for money. But if you're looking for a typical portrait lens and you have some spare money ;-) you will probably be satisfied with the Zeiss lens - of course if get it at all because for the moment being (autumn 2015) you have to wait a long time for your order to be executed...

Zdjęcia przykładowe || Sample photos


Zeiss Batis 85 mm f/1.8:

 
1/100s, f/1.8, ISO500

1/100s, f/1.8, ISO500

1/400s, f/1.8, ISO100
1/400s, f/1.8, ISO100
1/400s, f/1.8, ISO100
1/100s, f/1.8, ISO640
1/250s, f/1.8, ISO100
1/250s. f/1.8, ISO100
1/1600s, f/1.8, ISO100
1/5000s, f/1.8, ISO100
1/125s, f/1.8, ISO100

 Sony 90 mm f/2.8 Macro G OSS:
1/160s, f/2.8, ISO100

1/160s, f/2.8, ISO100

1/160s, f/2.8, ISO100

1/100s, f/2.8, ISO125

1/100s, f/2.8, ISO200

1/100s, f/5.0, ISO200
1/200s, f/4.0, ISO400
1/8000s, f/.2.8, ISO100
1/100s, f/2.8, ISO100
1/400s, f/2.8, ISO100
1/100s, f/2.8, ISO3200
1/100s, f/4.0, ISO250
1/100s, f/5.6, ISO100
1/250s, f/2.8, ISO100
1/100s, f/2.8. ISO200
1/80s, f/2.8, ISO6400










1 komentarz:

  1. Or maybe shooting in Krakow in Poland? I've heard good things.

    OdpowiedzUsuń