 |
Sony A7RII i adapter Techart Pro Leica M - Sony E AF |
Jakiś czas temu miłośników używania obiektywów manualnych z aparatami serii A7 zelektryzowała informacja o rozpoczęciu przez chińską firmę Techart prac nad adapterem umożliwiającym używanie autofokusa z obiektywami Leica M. Minęło kilka miesięcy i adapter taki można już nabyć w sklepie producenta, co też oczywiście z radością uczyniłem.
Kilka dni temu dotarła do mnie paczka Poczty Polskiej, a w niej, ku mojemu zaskoczeniu (głównie chodziło o niespodziewanie krótki czas podróży przesyłki, ok. tygodnia) znalazłem gustownie zapakowane pudełko z omawianym adapterem.
 |
Gustowne pudełko z ekscytującą zawartością (adapter, dwa dekielki, instrukcja) |
Czym prędzej przystąpiłem do zamontowania adaptera do mojej A7RII, potem przyszedł czas na wybór obiektywu - a właściwie tylko zdjęcie go z półki i zamontowanie, gdyż już dawno postanowiłem, że jako pierwszy sprawdzony zostanie Voigtlander Nokton 35 mm f/1.2 VM II.
Po podpięciu obiektywu i włączeniu adaptera nastrój radosnego wyczekiwania szybko zamienił się w rozczarowanie - owszem, autofokus działał, ale tylko od ok. 40 cm do 1 m... Na szczęście szybko przypomniało mi się, że by obiektyw ostrzył w całym zakresie, trzeba go ustawić na nieskończoność. OK, teraz wszystko śmiga bezproblemowo :-)
Początkowo nic nie zmieniałem w ustawieniach obiektywu, czyli ogniskowa, jaką podawał do aparatu wynosiła 15 mm. Potem zmieniłem na właściwą, czyli 35 mm - dokonuje się tego ustawiając w aparacie odpowiednią przysłonę (w tym przypadku f/22) i wciskając spust.
A potem... zmieniłem ponownie an 15 mm, bo AF stał się wolniejszy i częściej miewał problemy z ustawieniem ostrości!
Ale do rzeczy - na pewno jesteście ciekawi, jak to jest z tym AF. Otóż jest... różnie. W dobrym świetle i przy kontrastowym obiekcie
adapter potrafi ustawić ostrość bardzo szybko - w ok. 0,5 s, jeśli zdecydowanie zmieniamy odległość ostrzenia, a jeśli ta zmiana jest niewielka - w niemierzalnie mały ułamek sekundy, dosłownie natychmiastowo! W gorszym świetle i przy mniej kontrastowym obiekcie jest oczywiście wolniej, ale bardzo rzadko jest problem w ustawieniem ostrości w ogóle. Powyższe dotyczy sytuacji, kiedy używamy
czujnika w samym centrum kadru - im dalej od środka, tym jest z reguły wolniej, a przede wszystkim mniej celnie i mniej pewnie, aż do całkowitej niemożności ustawienia ostrości. Bywają także sytuacje, kiedy przy dobrych warunkach i kontrastowym obiekcie adapter "jeździ" w tył i w przód, bezskutecznie próbując wyostrzyć - na szczęście nie są one częste. Dokładnie opiszę to w szczegółowym teście adaptera, który powinien ukazać się niedługo.
Co jeszcze... adapter umożliwia
zmniejszenie minimalnej odległości ostrzenia - wystarczy ustawić pierścień ostrości w obiektywie w pozycji przed nieskończonością. Oczywiście im bliżej MFD obiektywu, z tym mniejszej odległości możemy ustawić ostrość i oczywiście nie mamy wtedy możliwości ostrzenia na nieskończoność.
Dzięki adapterowi Techart Pro możemy też cieszyć się automatycznym ustawianiem ostrości w obiektywie
Voigtlander Heliar 40 mm f/2.8. To ciekawe szkiełko w ogóle nie posiada pierścienia ostrości, gdyż przeznaczone jest do użycia z adapterem close focus firmy Voigtlander. Na szczęście z adapterem Techart Pro działa bezproblemowo w całym zakresie ostrzenia. A z obiektywem tym wiąże się zabawna historia - po podpięciu go do aparatu przez omawiany adapter po raz drugi miałem sytuację, w której w żaden sposób nie mogłem uzyskać ostrego obrazu. Ki czort? Przecież tu nie ma pierścienia ostrości... Ech, no oczywiście, przecież to jest obiektyw składany (collapse),
trzeba go najpierw wysunąć! ;-)
Acha, na chwilę obecną adapter Techart Pro jest kompatybilny tylko z trzema modelami aparatów Sony E:
A6300, A7II i A7RII.
To tyle na pierwszy raz. Na koniec jeszcze po kilka zdjęć z każdego sprawdzonego przeze mnie obiektywu.
Voigtlander Nokton 35 mm f/1.2 VM II
 |
Sony A7RII i Voigtlander Nokton 35 mm f/1.2 VM II |
 |
f/1.2 |
 |
f/1.2 |
 |
f/1.2 |
 |
f/1.4 |
 |
f/1.2 |
 |
f/2.0 |
Canon 50 mm f/1.2 LTM (m39)
 |
Sony A7RII i Canon 50 mm f/1.2 LTM |
 |
f/1.2 |
 |
f/5.6 |
 |
f/1.2 |
Jupiter-9 85 mm f/2.0 LTM (m39)
 |
Sony A7RII i Jupiter-9 85 mm f/2.0 LTM |
 |
f/2.0 |
 |
f/2.0 |
 |
f/2.0 |
 |
f/8 |
 |
f/2.0 |
 |
f/2.0 |
Leica Elmarit-M 90 mm f/2.8
 |
Sony A7RII i Leica Elmarit-M 90 mm f/2.8 |
 |
f/4.0 |
 |
f/2.8 |
 |
f/2.8 |
 |
f/2.8 |
 |
f/4.0 |
 |
f/2.8 |
Voigtlander Heliar 40 mm f/2.8
 |
Sony A7RII i Voigtlander Heliar 40 mm f/2.8 (wysunięty) |
 |
f/4.0 |
 |
f/2.8 |
 |
f/2.8 |
 |
f/5.6 |
 |
f/2.8 |
 |
f/5.6 |
Fajna zabawka. Oskar Barnack przewraca się w grobie ;-)
OdpowiedzUsuńKto wie, może byłby jednak zadowolony? ;-)
OdpowiedzUsuńJak z jakością wykonania tego adaptera?
OdpowiedzUsuńWydaje się być bardzo porządnie wykonany. Obudowa, bagnety - metal. Dobrze spasowany, obiektywy wchodzą ciasno i nie kiwają się.
OdpowiedzUsuń